måndag 2 februari 2009

Där var vi länkade tillsammans...

Internetvärlden är ihoplänkad av miljontals länkar. Miljontals vet jag egentligen inte om det är, det är taget ur luften. Men det är i alla fall inte mindre än två miljoner. Det kan jag nog säga utan att kolla upp några referenser. Har jag fel får ni gärna rätta mig. Så kan man göra på Wikipedia. Fast där kan man ju inte vara helt säker heller. Informationen kan vara fel. Men vad är rätt och vad är fel. Det finns så mycket som det inte finns svar på.

Nu tänkte jag i alla fall komma in på det jag tänkte från början när jag skrev det här inlägget. Internet är ihoplänkad av miljontals länkar och det är väldigt fascinerande när man upptäcker det mitt under surfandet. Jag var nämligen inne på facebook, tryckte tillslut på en länk som en kompis hade lagt upp på sin statusuppdatering. Väl inne på den här sidan som han själv skriver och beskriver som "Världen sedd av en småstadsbo" eller "Trollywood the truth" upptäcker jag något intressant. När jag tittar igenom hans blogglista hittar jag mot min förvåning min egna blogg som jag sitter och skriver i nu. Jag hade i och för sig inte skrivit i den om jag inte hade tryckt på länken. Har haft lite svårt att skriva i den även om jag måste göra det som i en del av kursen. Om jag står med där måste jag ju skriva, så tänkte jag. Det jag skriver har dessutom relevans till kursen. Så bra det känns.
Hur kunde jag hamna där tänkte jag, kändes först en smula osannolikt. Sen kom jag på att jag hade gjort något liknande som min kompis, alltså postat länken på Facebook. Där ser ni, cirkeln är sluten. Dock var den inte på en miljontals länkar utan två för att vara korrekt, men det är som sagt väldigt fascinerande.
En annan sak som jag inte tänker ta upp nu men som jag skriver för att komma ihåg det. Allt man publicerar på nätet kommer att vara kvar där på ett eller annat sätt. Det är en intressant tanke att diskutera.

2 kommentarer:

MARTiN sa...

Jag håller med att det är väldigt intressant hur saker och ting länkas samman. Varje gång någon funnit fram till ens sida på ett mindre väntat sätt blir det plötsligt uppenbart hur tillgängligt allting är. Att faktiskt alla kan komma åt ens sida, utan att varken känna mig eller någon av mina vänner, ja utan att ens känna till adressen.

För några veckor sedan kollade jag igenom besöksstatistiken. Där såg jag att en besökare var från USA, och gått in via google translate. Det var lite extra intressant. Jag var givetvis tvungen att testa detta själv, vilket resulterade i ett mindre asflabb. Det är coolt att det går att översätta sidan till engelska, men det vore synd att säga att det resultatet blir felfritt.

David sa...

Tack för kommentaren. Mitt inlägg får dynamik när andra ger sina tankar om dessa saker. Håller de med eller inte, går det att utveckla osv.
Detta är definitivt material till utställningen som jag planerar. Skulle vara kul om du ville vara med. Jag har redan fått en del idéer till bilder som skulle kunna förstärka budskapet.

 
Share