torsdag 7 januari 2010

Review av Emelies essä om Twitter

Essän går att läsa här.

Efter en första enkel läsning av din essä har jag uppfattningen av att den är lättläst, innehåller mycket och bra fakta om Twitter och att du har ett övertygande svar av din frågeställning.
Frågor som dyker upp hos mig är om du vet om företag har speciella anställda för att bara ta hand om Twitter. För det kräver ju en hel del att hela tiden vara tillgänglig på den kanalen. Idag tror jag det är mer folk som bara följer utan att vara aktiv. Men på det sättet vet i alla fall att man har den möjligheten.
I min egna essä kom jag fram till lite olika aspekter om användandet av Facebook och i viss mån Twitter där det och ena sidan var bättre och mindre mödosamt att vårda ett fåtal noga utvalda kontakter istället för att försöka nå ut till alla jämt, och den andra sidan där man såg värde i att bara veta att man befinner sig i ett sammanhang där sammanhanget var viktigare än själva innehållet (Hansson 2009, blogginlägg)(Boström 2009, blogginlägg).

Boström, Sven-Åke (2009-05-09) [Elektronisk], Sociala medier i 200 000 år, djupliden.se http://djupliden.se/wordpress/2009/05/09/16/

Hansson, Mikael (2009-05-22) [Elektronisk], När bruset på nätet blir för stort, blogg.umealive.se http://blogg.umealive.se/blog/2009/05/22/nar-bruset-pa-natet-blir-for-stort/

1 kommentar:

David sa...

Jag hittade lite info om ett företag som har anställda för att twittra. Om informationen på denna blogg stämmer har Coca-Cola tre stycken anställda som twittrar (Lindström 2009).
Något annat intressant som dök upp när jag undersökte om det fanns företag som hade anställda som enbart twittrade var att många företag förbjuder eller begränsar sina anställd från Twitter då de tror att det kan skada företaget. Min flickvän som jobbar som sjuksköterska får inte skriva något om sin arbetsplats. Jag tycker faktiskt företag och myndigheter som förbjuder detta är ute på djupt vatten. Sen kan man ju givetvis tänka på vad man skriver innan man klickar på publicera. Jag tror inte alltid man tänker på konsekvenserna. Personangrepp kan ju bli riktigt allvarligt. Brunettdave skrev lite om hur lätt det är att publicera något som kan få allvarliga konsekvenser i min blogg Virtuella Charader. http://virtuellacharader.blogspot.com/2009/09/farligt-att-blogga.html

Lindström, Thoralf (2009-06-15) [Elektronisk], Ärlighet varar längst på Twitter, appelberg.com http://www.appelberg.com/index.php/artiklar/647-arlighet-varar-langst-pa-twitter.html

 
Share